fredag 30 maj 2014

Italien -2014 // Toscana // Pisa // Fauglia

Hade planerat skriva detta inlägg om Toscana utställningen direkt när jag kom hem! Men det kom en hel del i mellan! Men nu har jag satt ihop både mina och vännernas//kollegornas bilder! Så här kommer nu till slut inlägget om den otroligt roliga och trevliga resan!


Jag och några kollegor flög med Ryanair från Skavsta. Och det är ju bra på det sättet att det är billigt, Men att ta sig dit från Bålsta till ett flyg som går kl.06.30 är inte direkt enkelt! Som tur var så var jag inte ensam drabbad utan såklart flera av mina kollegor! Vi fick alltså tillbringa hela natten på flygplatsen! Och vad kan man göra på en flygplats hela natten?... JO Man kan se till att man har trevligt ändå genom att arrangera gemensam "Italiensk Förfest"... Så det gjorde vi och höll oss vakna! ;)




När vi sen kom ner så tog såklart värmen och det vackra vädret emot oss med öppna armar i detta otroligt mysiga land! Vi landade i Pisa och hade där buss som körde oss till Agriturismo Le Pantane som visade sig vara en fantastisk anläggning som drevs privat av ett äldre par på ett fantastiskt och gästvänligt sätt! Om du har tänkt åka till Toscana så kan jag varmt rekommendera detta ställe att bo på!




Själva utställningen ägde rum i den lilla staden Fauglia som ligger 16 km från Pisa och 2 km från där vi bodde. En otroligt mysig och vacker liten stad med gammal historia och fantastiska människor! Utställningen som varade i 2 veckor öppnades med stor invigning och pompa och ståt med borgmästaren på podiet och mycket människor!




Italien är ju ett fantastiskt land! Och så även maten och vinet!... Helt otroligt vad smarrigt allting var! Jag har tidigare varit i Italien och då bilat genom och runt lite överallt!... Men Toscana visade sig vara något helt annat!... Helt fantastiskt! Att sen få uppleva allt detta mysiga och underbara tillsammans med dessa nyvunna och underbara vänner//kollegor + även de nya Italienska vännerna var helt magiskt!... I Like!... ;)




En av mina uppgifter var att göra ett s.k "LIVE Perfomance"... d.v.s måla inför publik! Gissa om jag var nervös inför detta! Men inte skak skak nervös utan på ett positivt och laddat sätt! Och det visade sig vara helt kanon! Och gick dessutom mycket bra! Kände mig nöjd med de 2 målningar jag skapade under de timmar jag målade! Hade stort, varmt och mysigt stöd från mina vänner medans jag målade! Och Mette & Sara passade dessutom på att måla lite dom också! Med mig som "duk"... ;) Jätte kul! :)




En av dagarna var jag med på en kurs i skulptering! Och det var häftigt! Gissa vad jag jobbade fram i leran? Jo självklart "shapes"... ;)




Det var full aktivitet under i princip alla de 6 dygnen men vi lyckades i alla fall finna tid en dag för att åka in och se Pisa! Och det var sevärt! Trodde inte att det egentligen skulle vara så märkvärdigt med "lutande tornet" och så... Men det var faktiskt häftigt och imponerande! Så är du i närheten? Missa det inte! Varmt som sjutton massor av crazy trafik och långt att gå ut till "tornet" MEN värt det!




Nu har jag fått med en del av resan men finns mycket kvar att visa och berätta om! Men det ger i alla fall en liten glimt av det hela! Tror att utställningen kommer arrangeras även 2015. Så du som också målar//skapar men inte var med i år har chansen att hänga på och vara med nästa år!


Hoppas vi ses! // Ciao
SÄKER



2 kommentarer:

  1. Jättefin återspegling av vår resa...Lycka till i fortsättningen. Mvh/Eero

    SvaraRadera