torsdag 9 maj 2013

No.45

skapandet är fantastiskt! Man kan måla precis vad man vill! Precis när man vill! Många konstnärer jobbar på beställning, med andra ord målar något på en duk mot betalning som den som betalar vill se på duken!



För mig är det fullständigt fel! Det hämmar totalt den konstnärliga *spiritualismen* Med andra ord det fria!... Som i praktiken innebär att man som konstnär med sitt kunnande, skapar något i en tavla som någon beställt!




När jag satt i ateleljen i kväll och skapat en del grunder, men även färdigställt en målning och därmed egentligen hade skapat klart så fick jag plötsligt en ide!... Ett innerligt par på en hoj!



Nu är jag kanske lite hård! Ber om ursäkt i förväg inför mina STORA ORD för här kommer det! DET SKULLE JAG ALDRIG GÖRA!...



Är man konstnär så är man! Och då tar man inte order eller beställningar! Utan man målar det hjärtat lusten & viljan för stunden VILL.




Och från den enkla skissen så var denna målning 4 timmar senare klar!...
Formatet är 100 x 100 cm.



Skissen och målningen som finns här ovan är något som jag ville måla här och nu! Och inte för att någon sa - "måla en hoj med ett innerligt par"



Jag målar med andra ord precis vad jag vill! Att sen "några" tycker att det är bra (40-tal sålda hittills) gör ju inget! Jag målar i färg och form efter 100% eget tycke och smak och det verkar gå hem! Och när man står inför en medmänniska som precis köpt en av mig skapad målning och lyssnar på när de beskriver varför dom köper målningen och vad i den dom framför allt går igång på, som då ofta är precis samma känsla jag hade när jag måla den!... Då ryser jag av vällust!...



\\//\\SÄKER//\\//



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar