lördag 16 mars 2013

No.10

Här kommer konstblogg inlägg No.10!... Alltså 10 inlägg om konst och skapande med olika reflektioner sedan i måndags!... Hoppas jag inte tråkat ut någon!



Min ambition med denna blogg är verkligen att sprida konst till "folket" Och inte bara min egen. Kommer framöver varva lite med andras konst också!... Finns så otroligt mycket bra konstnärer som har svårt att nå ut i "etern" av olika anledningar.



Och som ni märkt är det inte bara bilder jag publicerar utan också mina egna personliga reflektioner om konst och allt runt omkring det!




Målningen på bilden i format 80x80cm/pannå/duk gjorde jag för några dagar sedan, och den är som synes ordentligt abstrakt. Men titta en stund på den, och kanske behöver du titta bort och sen tillbaka några gånger också, så kommer ett motiv att framträda! Inte heller säkert att alla ser samma sak, för det finns som oftast flera motiv i målningen.



I detta inlägg tänkte jag inte vara så filosofisk utan mer prata om de materialval man står inför som konstnär inom måleri. En del konstnärer anser att det traditionella och ålderdomliga valen av material som t ex olika natur produkter för att få fram färgen eller val av duk och så vidare är lika viktiga som själva tavlan. Jag är där av en annan åsikt! Gillar självklart det naturliga jag också, duken/pannåerna jag använder är tillverkade i canvas med bakomliggande ram i trä, och färgen är vattenbaserad akryl. Men så använder jag dessutom sprayfärg, och inte vilken sprayfärg som helst utan billack!... Och kombinationen av dessa material hjälper mig att få fram de effekter som jag skapar i mina målningar. Finns säkert någon mer som gör så, men ingen som jag vet om, utan är för min egen del högst personligt framprovat, testat och under ständig utveckling! Mycket av de effekter jag får fram är svåra att fånga på bild. Och som Riccardo Baldelli/MAECENAS ART sa när han såg mina målningar LIVE första gången... "Att det är väldigt ovanligt att målningen är bättre LIVE än på bild"... Men att mina målningar var just det! Bättre LIVE... Och det känns som ett bra betyg från en konstkritiker! Och det är väldigt kul och inspirerande!


\\//\\SÄKER//\\//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar