fredag 22 mars 2013

No.15

Former eller inte former! Raka linjer - diagonalt, vertikalt eller horisontellt! Cirkulärt eller kvadratiskt! Fyrkantigt eller sexkantigt! Om man framförsig kan se de olika motsägelserna jag skrev här ovanför så kan man även förstå hur otroligt mycket olika motiv man kan skapa av dom. När man sen lägger till färgskala på detta och dessutom tänker att man kan skapa med allt från 2 till 100 färger med ett eller alla motivmönster kombinerat så förstår man hur svårt det måste vara att måla en tavla som "någon" tycker om!




Jag målar som ni sett allt mellan himmel och jord i alla tänkbara färger och former. Men kanske framförallt i mjuka varma former precis som tavlan här på bilden som jag målade i går kväll. Undrar om "alla" ser vad mitt tänkta motiv kan vara?




Men ska man verkligen bry sig om vad folk tycker om den konst man skapat? Ja jag tycker i alla fall det. För mig är det uppmuntrande med gillandet av mitt skapande, men egentligen absolut inte avgörande! För mig är målandet nu och för alltid en form av egenterapi! För att när man befinner sig framför en duk och skapar så "stannar tiden" i ren iver, och då upphör verkligen "allt annat" att existera! Känslan jag får är att gemföra med en raket uppskjutning från förr! Det febrila arbetet och sen själva lyftet! och ibland så far känslan av skapar lycka ända upp i taket och exploderar av varmt välbefinnande i kroppen över det "braiga alstret" man precis skapat! Men ibland dalar det och blir plattfall efter uppskjutet när man ser resultatet framför sig! Och så sitter man där en lång stund och tittar och begrundar varför i helsike jag gjorde som jag gjorde! Det kan ibland vara en pytte liten detalj som förstör allt! Ett litet streck, eller en liten rinning som inte hamnade där jag tänkt, eller i den vinkel jag ville! Och då är det bara att låta tavlan torka för att sen måla vitt över och börja om!



\\//\\SÄKER//\\//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar