söndag 17 mars 2013

No.11

Några kanske undrar hur man bygger upp en tavla? Det är förstås väldigt olika mellan olika konstnärer. Själv jobbar jag väldigt varierat, ibland sätter jag mig bara och kör på, och fångar in och byggervidare efter reflektioner och tanke under skapandets gång. Och ibland har jag gått och funderat på en idé som jag målar upp relativt spontant på duken. Skissning på block är något jag också gör.





1:a bilden från skissblocket i A4 strl



Brukar använda skissblock när jag för första gången ska applicera en lite mer krävande ny form eller pose på duken. Och det gör jag just för att få grundlinjerna rätt så att man ser i tavlan vid färdigt resultat precis det som jag vill uttrycka!




Steg 2 i processen när målningen börjat byggas upp på duken i 70 x 90 cm format



Det är ett väldigt bra och skönt sätt att måla. för under själva skissningen kan man ju ändra, ändra och ändra hur många gånger man vill. Sen är det bara att skrida till verket på duk istället! Självklart är det inte bara! Men är faktiskt så att alla som vill måla!... Kan måla!... Det är bara att sätta igång! Ta ett vanligt A4 papper och börja skissa!





På 3:e bilden här är verket klart i 70 x 90 cm strl på pannå/duk efter väldigt många lager i lager av uppbyggnad för att framhäva det djup och de former som jag vill att du som betraktar henne ska se. Som alla ser ett fullt synbart och tydligt motiv, men med många små vinklingar som träder fram efter en stunds iakttagande.



Bilderna här ovanför är som ni sett 3 stycken tagna från skiss till färdig tavla. Skulle för att illustrera mer överskådligt kanske ha tagit 50 bilder istället för 3 under processen, men jag går in i målningen i ett slags paralyserat tillstånd när jag skapar så lyckades bara hinna med att ta 3, och de visar ändå lite av den stegvisa uppbyggnaden.


\\//\\SÄKER//\\//

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar